مالكيت فكري

امروزه ديگــــر بر هيچيك از فعالان عرصه هاي كسب و كار و صاحبان صنايع پوشيده نيست كه تجارت جهاني بر حول دو محور اصلي فناوري اطلاعات و مالكيت فكري (INTELLECTUAL PROPERTY=IP) حركت مي كند. بهره مندي از ظرفيتهاي تجاري و ثروت ساز فناوري اطلاعات و مالكيت فكري درحال حاضر دغدغه اصلي مديران و  ادامه.....
ادامه نوشته

حقوق مدنی1

1- اشخاص و اهليت

2- اموال و مالكيّت

3- كليّات اعمال حقوقي [ قواعد عمومي اعمال حقوقي که در مدني 3 گفته مي شود ، آثار آنها ارادي است ،‌عمومي هستند و مباحث پايه و كلي هستند  ]

4- ضمان هاي قهري: [آثار اعمالی که غير ارادي است ]

5- نكاح ، ‌طلاق ،‌فرزند و نَسَب

6- بيع ،‌ اجاره ، قرض ، رهن [ که حقوق معاوضی هستند ]

7- وكالت ، عاریه ، ‌وديعه ، مزارعه ، مساقات ، مضاربه [ که حقوق اِِذني هستند  ]

8- ارث ، اخذ به شُفعه ، وصی

در مدني3 اين موضوعات بحث مي شود :

1- تعهّد          2- مفهوم قرارداد         3- اقسام قرارداد        4- تشكيل قرارداد         5- آثار قرارداد

6- انحلال قرارداد          7- اجراي قرارداد           8- ايقاع ، ايجاد ، عمل حقوقي يكطرفه

اعمال حقوقي دو دسته اند:

1- قرارداد : با اراده دو نفر بوجود مي آيد

2- ايقاع: با اراده يك نفر به وجود مي آيد . طلاق نمونه اي از ایقاع است که بااراده يك نفر به وجود مي آيد ؛‌در مقدمات طلاق توافق وجود دارد نه در ايجاد

1- تعهّد :

  در نظام هاي مختلف حقوقي محور بحث درچيست ؟ در بعضي از نظام ها محور بحث تعهد ( التزام نيز مي گويند ) است . در حقوق فرانسه محور بحث تعهد است كه سوالات حول محور است مثلاً اينكه تعهّد چيست ؟ موضوع آن چيست ؟ سبب ايجاد تعهد چه چيزهايي است ؟ چه آثاري دارد چگونه ساقط و اجرا مي شود ؟ و نيز محور بحث در نظام حقوقي ايران منابع و اسباب تعهد است نه خود تعهد .

ادامه نوشته

جايگاه عرف در نظام حقوقي ايران

 

:محقق

رستم اعظمي

مقطع:

كارشناسي ارشد حقوق خصوصي

 

بهار 87

مقدمه:

حقوق در اصل و منشاء خود، از عرف  و آداب و رسوم مردم به وجود آمده چون عرف قبل از پيدايش قانون و قانونگذاري بر جوامع بشري حاكم بوده است. بنابراين عرف از نظر تاريخي بر ديگر منابع حقوق مقدم مي‌باشد، چون وضع قانون ويژه دوراني است كه جامعه‌هاي ابتدائي نظم حقوقي يافت و نهاد دولت مايه گرفت. از قوانين كهن حمورابي دو هزار سال پيش از ميلاد مسيح تدوين شده است، قوانين يهود و ماني و هند باستان و آتن نيز مربوط به ساليان پيش از اين است، ولي با معيارهاي كنوني بايد اين قوانين را مجموعه‌هايي عرف تدوين شده دانست.

 

سئوالات تحقيق عبارتند از :

1- آيا مي‌توان عرف را به عنوان يك منبع مستقل در كنار منابع ديگر حقوق مطرح كرد يا نه؟

2- عرف حادث بعد از دوره تشريع (قانون‌گذاري) از چه جايگاهي برخوردار بوده و مباني حجيت و اعتبار عرفهاي جديد چيست؟

3- در صورت تعارض ميان عرف با قوانين امري و تكميلي كدام مقدم است؟

 

فرضيات:

1- در قوانين موضوعي ايران عرف مسلم يعني عرفي كه در نتيجه تكرار و انس افراد به آن، مخالف با آن ناپسند بوده و احساسات افراد را جريحه‌دار نكند و برخلاف اخلاق حسنه نبوده و مخل نظم عمومي محسوب نشود معتبر و حجت شناخته شده و به عنوان يك منبع مستقل در كنار منابع ديگر حقوق مطرح شده است.

2- عرف حادث بعد از دوره تشريع (قانون گذاري )نيز مي‌تواند به عنوان يك منبع حقوقي نيز تلقي شده و گاهي نيز به عنوان منبع تفسيري مورد استفاده قرار گيرد.

3- در تعارض ميان عرف و قانون امري، قانون امري مقدم است چون تعارض عرف با نظم عمومي است و درصورت تعارض عرف با قوانين تكميلي عرف مقدم خواهد بود.

 

 

فصل اول: نقش عرف به عنوان منبع

مبحث اول: منشأ عرف

گفتار اول: قانونگذار و متصديان حكومت

كفتار دوم: وجدان و اراده عموم مردم

مبحث دوم: اركان و عناصر عرف

گفتار اول: عنصر مادي

گفتار دوم: عنصر معنوي (رواني)

فصل دوم: موقعيت عرف در تعارض

مبحث اول: تعارض عرف وقانون

گفتار اول: تعارض عرف با قوانين امري،  نظم عمومي  و اخلاق حسنه

گفتار دوم: تعارض عرف با قانون تكميلي

گفتار سوم: تعارض عرف با قوانين متروك

گفتار چهارم: تعارض عرف با روح قانون

گفتار پنجم: تعارض عرف با مفاد ضمني عقد

مبحث دوم: تعارض دو عرف (تعارض عرف با عرف)

فصل سوم: محاسن و معايب عرف

مبحث اول: محاسن عرف

مبحث دوم: معايب عرف

فصل چهارم: قلمرو حاكميت عرف

مبحث اول: حاكميت عرف در حقوق خصوصي

گفتار اول: ارجاع صريح قانون به عرف

گفتار دوم : رجوع ضمني به عرف

گفتار سوم: قواعد عرفي متمم قانون

مبحث دوم: حاكميت عرف در حقوق جزا

كفتار اول: منابع حقوق جزا موضوعه ايران

بند الف: منابع الزامي حقوق جزا

بند ب: منابع ارشادي حقو جزا

گفتار دوم: نقش عرف در تشخيص مسائل كيفري

 

نتيجه‌گيري:

اعتبار عرف به عنوان يك منبع حقوقي قابل ترديد نيست حتي عرف حادث بعد از قانونگذاري نيز مي‌تواند به عنوان يك منبع حقوقي تلقي شده و گاهي نيز به عنوان منبع تفسيري مورد استفاده قرار گيرد. در قوانين موضوعي ايران، عرف مسلم يعني عرفي كه در نتيجه تكرار و انس افراد به آن، مخالفت با آن ناپسند بوده و احساسات افراد را جريحه‌دار نكند و مخل نظم عمومي محسوب ن‌شود معتبر و حجت شناخته شده است. به عنوان مثال در ماده 220 قانوني مدني آمده است عقود نه فقط متعاملين را به اجراي چيزي كه در آن تصريح شده است ملزم مي‌نمايد، بلكه متعاملين به كليه نتايجي هم كه به موجب عرف و عادت يا به موجب قانون از عقد حاصل مي‌شود، ملزم مي‌باشند. و حتي با استفاده از مواد ديگر قانون مدني مانند ماده 280 در مي‌يابيم كه درصورت تعارض عرف و عادت با قوانين تكميلي، حكم عرف مقدم خواهد شد. ولي در تعارض ميان عرف با قانون امري، قانون مقدم است چون تعارض عرف با نظم عمومي است. الفاظ، كلمات و عباراتي كه متعاقدين در اسناد خود به كار مي‌برند، مي‌بايست در معاني عرفي خود حمل نمود نه به معني ادبي و لغوي آن (ماده 224 قانون مدني) و در ايقاعات نيز همجون عقود، بايد الفاظ بر معاني عرفي خود حمل شوند. در برخي مواد آيين دادرسي مدني نيز، به طور صريح و ضمني به عرف ارجاع شده است. مثلاً در مواد 6، 211 و 293 بترتيب قراردادهاي مخل نظم عمومي يا برخلاف اخلاق حسنه و يا اظهار خلاف نظم عمومي و يا عفت عمومي و مصالح عامه و  ادامه مطالب....

ادامه نوشته

صهیونیسم غاصب

زرسالاران یهود، فکر سلطه بر جهان را هیچگاه رها نکرده و همواره در طول تاریخ، این تفکر توسعه‌طلبانه و نژادپرستانه را دنبال کرده‌ا‌ند ولی به تصریح همه رهبران یهود، پایگاه اول آنها در این سلطه‌جوئی، فلسطین بوده است. به همین دلیل طرحهای مختلفی را برای نیل به این هدف برنامه‌ریزی کردند.

ادامه نوشته

حسين راه نجات

گاندى - چنان كه خود نگاشته است - در سال 1869 در پوربندار ديده به جهان گشود. او در انگلستان دانش اندوخت و در بمبئى و افريقاى جنوبى به كار سياست پرداخت. گاندى در آفريقا از هنديانى كه در آن ديار مى‏زيستند، طرفدارى كرد و در پرتو تلاش‏ها و مبارزاتش، در سال 1914، بخشى از مقررات ظالمانه آن منطقه لغو شد. او پس از اين پيروزى به هندوستان باز گشت تا براى رهايى هند به نبردى بزرگ‏تر دست يازد. در اين موقعيت، مقاومت منفى پيش گرفت؛ پيراهن ساده هندى پوشيد و كوشيد با نخ‏ريسى روزگار بگذراند. اين روش بازتاب عقيده شخصى وى بود: هندى بايد با صنايع ملى زندگى كند.
به تدريج پيروانش فزونى يافتند و تحت تأثير سخنان عميق و راهنمايى‏هاى پدرانه‏اش در مسير استقلال گام نهادند. در سال 1921 كنگره ملى هند در اختيار وى قرار گرفت. او به شيوه خاص خويش و مقاومت منفى قدم به قدم پيش رفت تا آن كه در سال 1922 به جرم توطئه عليه مصالح كشور به شش سال زندان محكوم شد. دو سال بعد آزاد گرديد و بى‏درنگ رياست كنگره ملى هندوستان را به عهده گرفت. پشتكار گاندى در مبارزه عليه انگلستان سبب شد تا ديگر بار روانه زندان شود. سرانجام - چنان كه او مى‏خواست - استقلال هند تحقق يافت؛ ولى در سال 1948، در حالى كه به سوى فرماندهان و دوستانش مى‏شتافت، گلوله‏اى وى را از پاى در آورد و نتوانست رهاورد تلاش‏ها و مبارزاتش را مشاهده كند. هنگامى كه گلوله او را بر زمين افكند، چنين گفت: هند آزاد شده است.1
گاندى درباره نقش خويش در استقلال هند مى‏گويد: «من براى مردم هند چيز تازه‏اى نياورده‏ام. فقط نتيجه‏اى كه از مطالعات و تحقيقاتم درباره تاريخ زندگى قهرمانان كربلا به دست آورده‏ام، ارمغان ملّت هند كردم. اگر بخواهيم هند را نجات دهيم، واجب است همان راهى را بپيماييم كه حسين بن على)ع( پيمود».2

پي نوشت:
1. گاندى و مقاومت منفى، سوزان لايسه، ترجمه عنايت. )مقدمه(.
2. مهارتما گاندى، على ابوالحسنى )منذر(، ص 305.
 

خانه دلم

قاب قلم
نجوا با امام حق
مهدى جان، امروز مى‏خواهم از سوز عشق برايت بگويم. از سوز عشقى كه مرا مجنون تو كرده است؛ امّا هزار افسوس كه خانه دلم را براى تو مهيا نساخته‏ام. عاشق تو هستم؛ نمى‏دانم اين عشق سوزان در كجاى جانم جاى گرفته است كه چنين بى تابم كرده.
مولايم، شرمنده‏ام از اين‏كه خانه دلم را براى حكمرانى‏ات مهيا نساخته‏ام؛ از كاروان عاشقان واقعى‏ات عقب مانده‏ام و مركب را هوارى ندارم كه به اين كاروان شورانگيز دست يابم. مى‏ترسم هرگز به آستان جلالت ره نيابم و چون غبار بازمانده از كاروان‏ها در تهيدستى و سرگردانى فرو روم، بى هيچ آرامشى و پناهى.
دريا آشنايان به عمق درياى عشق فرو رفتند و من در ساحل مانده‏ام. نه چشمى دارم كه آن همه زيبايى را ببينم و نه انسى با امواج كه با آن‏ها در آميزم و نه پرتوى از عشق كه به حقيقت راه يابم.
يا قاطع البرهان،
همه مرغان نغمه خوان به عشق تو مى‏سرايند. همه چشمه‏ها به عشق تو مى‏جوشند. گل‏ها و گياهان به عشق تو جان مى‏گيرند. ايمان دارم كه »دجّال«ها رسوا مى‏شوند و »سفيانى«ها سر به نيست مى‏گردند و فرياد تو، نداى حيات بخش تو و مهرورزى‏هاى تو كران تا كران را در بر خواهد گرفت.
اى آقا و مولايم،
همه عاشقان دلسوختگانت از تو مى‏خواهند خداى را براى نزديك شدن ظهورت بخوانى تا غم‏ها مان كاستى پذيرد.


 

اى پاک‏تر از زلال آب

قاب قلم

يا صاحب العصر و الزمان! وقتى باران بيايد، كوير تشنه دلم جرعه جرعه آبى آسمانى مى‏نوشد. وقتى باران بيايد، روح كويرى و خسته‏ام از زلال قطراتش سيراب مى‏شود. وقتى باران بيايد، تمام وجودم از لطافت و آرامش سرشار مى‏شود.
آرى، آرى، من سبزسبز خواهم شد و عشق را خواهم فهميد. وقتى باران بيايد، عطر خوش خاكِ باران خورده، فضاى كوچه را پر مى‏كند و مشام جان را مى‏نوازد. در اين هنگام، عطش انتظار به پايان خواهد رسيد و برق ذوالفقار چشمان عالم را خيره خواهد ساخت.
وقتى باران بيايد، توهم خواهى آمد، اى روح سبز زندگى. با آمدنت حيات دوباره زنده خواهد شد.
مهدى جان، در غيبت تو باران نباريد و حتّى ابركى هم از آسمان نگذشت. كى مى‏آيى؟ نمى‏دانم؛ امّا مى‏دانم چشمان بهار بى‏نگاهت مى‏لرزد. نگاه پنجره‏ها بى‏چشمانت تاريك است.
ديرى است كه از چشمان منتظرمان اشك جارى است؛ اشك انتظار. آيا شود آن روز كه گوشه چشمى به ما كنى؟
مولاى من، جهان در شكوه انتظارت نشسته است. جهان در انتظار تو است. عشق تو همه را منتظر كرده است. همه دلتنگند، دلتنگ ديدار روى تو.
اى پاك‏تر از زلال آب، مهدى، بيا.
 

زهد


 

برای رسیدن به «ما عندالله» ، چاره ای جز ترک متاع فریب نیست و این ترک، «زهد» نام دارد که به تعبیر مرحوم محقق طوسی از مراحل مانع زدایی از سیر و سلوک است. البته زهد، به معنای ترک متاع فریب نیست، بلکه به معنای بی رغبتی است، و چون بی رغبت بودن، تمرین طلب می کند، نخست انسان باید متاع نیرنگ را ترک کند، آنگاه کم کم در آن بی رغبت شود و برای بی رغبتی، معرفت لازم است. اگر انسان بداند چیزی مایه فریب است و او را بعد از سلب حیثیت رها می کند آن را ترک می کند؛ مانند این که شخص معتاد، مواد مخدر را ترک می کند و نسبت به آن زاهد و بی رغبت می شود تا به زیانش آگاه باشد و بداند که این مواد، انسان را ترک می کند؛ یعنی انسان را به جایی می رساند که دیگر تحمل آن را ندارد. بنابراین، زهد، صرف ترک نیست، بلکه ترک آمیخته با بی رغبتی است و ترک، اولین قدم زهد است.

در قرآن کریم در قصه حضرت یوسف ( علیه السلام) آمده است:

«و کانوا فیه من الزاهدین» (1) ؛

آنان، در خرید یوسف، بی رغبت بودند. حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السلام) نیز می فرمایند :

«زهدک فی راغب فیک، نقصان حظ و رغبتک فی زاهد فیک ذل نفس» (2) ادامه مطالب....

ادامه نوشته

علل گرایش وآثار ابتلابه موادمخدر


 


 




  • علل گرايش به سوء ‌مصرف مواد مخدر
    گرايش به مواد مخدر امروزه به صورت يك مشكل جدي در سطح جهاني مطرح مي باشد . در مورد سبب شناسي گرايش به مصرف مواد مخدر و اعتياد به آنها ، فرضيه هاي مختلفي بيان شده است ، اما هيچ يك از اين نظريه ها به تنهايي نمي توانند علت مصرف مواد مخدر در يك فرد را تشريح كنند . در اغلب موارد مجموعه اي از عوامل در ايجاد مشكل نقش دارند ليكن در هر شرايط فرهنگي و اجتماعي خاص و در هر فرد برخي از عوامل نقش بارزتري را در مورد سبب شناسي سوء مصرف ايفا مي كنند . مهمترين اين عوامل عبارتند از : ادامه....
ادامه نوشته